:)

Friday, November 4, 2011

Friendship. dan dia punya perasan.

Last week, my cousin merangkap bestfriend dari kecik kecik bertunang. Kitorang sebaya. Bestnya lah zaman kecik-kecik. Sedar-sedar semua dah berubah. Dah ada hala tuju dan impian masing-masing. So happy for her. Tapi yang sedihnya, tak leh nak join dorang punya majlis. Ni semua gara-gara terpaksa bekerja pada hari sabtu yang mulia lah, apa lagi. mencik! Dia cantik orang nya, saya admit dengan sepenuh hati. Dah habis majlis, macam biasalah kan sesi upload-upload gambar pulak. Tu pun takde masalah. Still boleh layankan jugak.

Yang jadi masalahnya, bila ada sampai story tak elok pulak. Yang peliknya, bukan cousin aku pun yang buat problem. Dia okay and cool je. Masalah timbul bila, ada one time masa kitorang form 2, ada sambutan Jubli Intan kat kampung aku. Aku tolong dia jaga booth, sambil sambil cuci mata, ada lah sorang member sekolah rendah ni tegur aku dan secara tak langsung dorang pun berkenalan. Since then, dorang jadi member. Aku biasa je lah, dengan member sekolah rendah tu pun bukan nya rapat sangat.

Yelah, dah member- member kan, cousin aku ni pun invite lah member sorang ni, dengan tambang bas ke Kluang dari KL di support oleh cousin aku. Cool kan dia. haha. Tapi yang tak sedapnya, bila sampai rumah cousin aku tu, si member sorang ni buat perangai macam celaka. haha. Kesian gila cousin aku, dengan nak prepare for dia punya majlis, nak siapkan hantaran lagi boleh pulak si member sorang ni meng provoke cousin aku.

" aku rasakan Ain(cousinaku), kau ni takde lah cantik sangat, kalau nak di bandingkan dengan aku, aku lagi cantik. Tapi aku tak paham kenapa kau boleh bertunang dulu dari aku"  si member memberikan pendapat dia
"??? *what the hell lah minah ni*" cousin aku dalam hatinya

Mula-mula cousin aku ni assume dia just bergurau, tapi kalw dah every second cakap benda yang sama, tak ke boleh hangin jadinya. Gila ke apa.

kenapa eh, sorang member boleh keluarkan ayat-ayat yang pada aku tak patut. memang tak patut. jodoh, ajal, maut semua tu kan dah ketentuannya. bila dah sampai masa, mesti kita akan ada kat tempat tu jugak. apalah untungnya nak sakitkan hati orang. sekarang, kau dah bagi bad impression kat orang lain. dah berkurang sorang member dia. masuk aku dua lah, haha.

member ni selalu juga nak menjodohkan aku dengan member-member dia. pada aku benda tu tak penting sekarang. seperti yang aku cakap kat entry-entry aku sebelum ni, aku tak berharap pun benda tu akan terjadi dalam masa terdekat ni. means, bukanlah aku menolak kalau jodoh aku dah sampai, tapi ye lah.. kestabilan kehidupan tu penting. kahwin bagi umur aku sekarang, bukan main pondok-pondok macam zaman sekolah tadika dulu. kahwin pada konteks umur aku sekarang adalah komitmen dan keyakinan. bukan senang-senang nak kahwin. bukan main petik je sapa kau suka, kahwin, dua tiga bulan cerai. lain lah kalau kat artis. 

macam yang cousin aku dan aku bincangkan, kita nak buat pilihan untuk pasangan hidup kita ni bukannya senang. yang penting dia beriman pada Allah dengan ikhlas. bukan nak show off saja. kalau dia betul-betul beriman pada Allah, insya-Allah semua tanggungjawab dan komitmen dia mampu jalankan. dengar serious benar kan aku punya entry. sebab aku memang tengah serious pun.

pernah sekali tu, aku ngan ex-boyfriend member kitorang tu satu matrix. adalah sekali dua aku teman dorang dating. so, kenal lah jugak kat ex-boyfriend dia tu. tapi takde lah rapat sangat sampai boleh bertepuk tampar. ex-boyfriend dia ni pernah lah called aku sebab nak tanya kenapa girlfriend dia tak angkat phone since rumah aku ngan member kitorang tu agak rapat. then, bila jumpa tu aku cakap lah kat member tu yang boyfriend dia cari sebab dia tak angkat phone kan. aku ingatkan benda tu sampai kat situ je. rupa-rupanya dia bagitahu mak dia. dah, masa raya tu aku kena sound ngan  mak dia. peh, sakit betul hati aku. tak lama lepas tu dorang pun clash. haha. padan muka. bajet cun sangat, last-last kena dump gak. kalau dari kampung tu, jangan lah otak cetek sangat. jadi kenservatif ni okay pada certain part. tapi kalau dah melampau sangat, boleh berambus. aku bukan jenis yang friendly boleh bertepuk tampar dengan orang yang baru kenal 10 minit. boleh join jalan-jalan hang out sana sini dengan orang yang baru kenal kat LRT station. Sebab nak senyum ngan outsiders pun agak susah bagi aku. bukan sombong, tapi aku bukan jenis terlalu friendly. kalau dah kenal lama, okay je.

dah lah tu kan, lagi banyak aku tulis, lagi banyak aku cerita. before aku publish post ni.. meh, nak share satu quote ni:

Love is not about meeting, seeing each other will not know how long love will last. Only know about continuing and persevering. -Heechul- 


kalau tak kenal Heechul tu, pegi search sendiri lah. google benda bukan-bukan tak payah di suruh pun. haha. petang ni balik kampung. 3 hari tu cuti! Selamat hari raya Aidiladha. dan selamat bercuti!

No comments: