:)

Friday, December 23, 2011

rezeki.


Oktober 2011,
Register Jobstreet, JobsMonster, dan hape-hape tah lagi laman web yang membolehkan aku dapat banyak job notification kat email. tapi yang paling aku komited sekali adalah jobstreet lah. since paling mudah dan ringkas. berdozen-dozen aku apply job satu hari. lagi-lagi bila baru register. semangat bukan main. especially bila Marina dah dapat job kat RHB Bank. lagi lah aku semangat bukan main menekan apply. lagi pulak keadaan ekonomi company plus attitude dan environment yang menyakitkan hati, memang nekad habes aku tak nak sambung.

dan usaha kegigihan aku menekan apply tu terbalas bila aku dapat interview invitation pada 29/10. memang happy, berdebar nak mampos. tapi masa ni bukan under civil punya job. saja je click kat job ni sebab aku pikir, kowt-kowt takde orang nak ambek aku keja ke kan. after dapatkan banyak pendapat dari member-member aku pun pegilah interview. most of the workers are indian. client pun bukan calang-calang; Maxis, Telekom, WHO lah kan. berterabur english. biasalah, indian biasanya selesa communicate in English. Memang masa tu self esteem drop gila. mind set dah cakap confirm job ni lebur. tapi Alhamdulillah, aku dapat second interview. puhhh, lega gila. tapi aku reject (tak ke bangang) sebab aku dah banyak sangat cuti tanpa reason. haha. pastu dapat interview kat pharmacy area rumah sekarang ni. pun tak pegi sebab atuk aku meninggal (Al-Fatihah)

November 2011,
masih setia dan gigih menekan apply kat Jobstreet. masa ni dah berharap kat Jobstreet je. Target nak kerja dengan consultant. tapi still apply jugak untuk contractor. takde pun respon dorang. heartless betul. paling baik pun, just notify resume aku menarik hati. dasar suka bagi harapan palsu. mencik
30/11 habes internship. bergenang jugak masa nak salam-salam terakhir tu.

Disember 2011,
bermula lah status penganggur tetap dan berwawasan dalam hidup aku. seminggu tu paling happy lah sebab boleh online 20 jam. tido pun 4 jam je. tah buat apa pun aku tak ingat. lepas tu cam haram bosan. duet pulak makin lama makin susut. badan tak nak pulak susut (tension) mula lah pikiran-pikiran negatif wujud. macam, aku ni lah antara-antara graduan-graduan yang terpaksa menganggur, takde peluang pekerjaan yang sesuai. alah, yang macam dalam paper. dulu baca, sekarang feel sendiri. mahu nak nangis jugak dalam bilik air. naseb kuat semangat. berkat menanggur ni lah aku berjaya tengok Tentang Dhia tak miss satu episode pun tau (riak)

Tapi not bad jugak, sebab ada lah tolong pak cik ngan mak cik aku ni jaga site. seronok woih, contractor jalan. heaven jugak. kat site, aku sorang je pempuan, mana tak enjoy. haha. masa tu jaga site kat pasir gudang. memang mencabar, sebab trailer-trailer macam celaka dia punya laju. naseb muda-muda dan sedap la jugak mata aku memandang. cuaca pulak masa tu suam-suam kuku. pokok-pokok pun besar boleh buat berteduh. tapi time buat coring test tu best, jumpa jodoh. haha

12/12 tengah duduk-duduk. tiba-tiba dapat interview notification kat phone (setting dah kat jobstreet, kalw ada job interview, automatic sampai kat phone) huru hara pegi on laptop and check. peh, consultant babe!!! 16/12 pegi interview. nak meredah highway pasir gudang, interview schedule pukul 10.00 pagi tapi 8.30 pagi dah gerak. jam pulak! tapi naseb baik sempat sampai pukul 9.30. aku belek-belek resume dan sijil-sijil aku tu. aktif jugak aku ni rupanya. hahaha. 9.45 pagi, dah start menggeletar. tangan sejuk. jantung kerja keras sikit harini. selalu normal je. baca lah 3 Qul, dan Al-Insyirah. tak tahu lah, tapi memang dah amalkan since sekolah-sekolah dulu. 9.50 pagi aku jalan slow-slow naik office. sampai je atas, tengok semua malay dan muda-muda. cool sikit hati. Jap lagi ada sorang lagi sampai. tengok persediaan dia, pehh sayu hati. rendah diri. dia dah la free hair (not the hot type tapinya. muahahaha) siap bawak file tebal. tengok file resume aku, rasa nak lari je. tapi takpe lah, rasa pulak interview ngan consultant camne. sedapkan hati sendiri.

duduk dua tiga minit, kitorang kena isi form Job Application. Lambat jugak aku isi. haha. paling tak boleh blah, time nak letak hobi tu. kahkahkah. dah tua camni hobi apa yang sesuai. takkan nak letak kumpul setem or main basikal ke kan. so aku letak je lah membaca. betul lah tu kan, baca blog, surat khabar, gosip. membaca jugak kan. tengok minah lagi sorang ni isi form ni laju gila. umur sebaya dengan aku. kat column previous job, dah ada 2 tempat dia keja. pehhh, berpengalaman lah pulak minah ni kan. tanya lagi dari UTM pulak tu. kecut je hati :(

pastu turn aku di interview. alhamdulillah, aku berjaya menceritakan pasal diri aku (peh, skema nak mampos) dari University mana, Final Year Project aku dulu. Masa intern aku buat apa. adalah dua tiga yang aku bohong. takkan lah nak cakap aku kena photostate or buat surat company kan... kena lah gempak sikit. buat VO, VOP, Purchase Order semua tu lah kan. Pegi meeting dengan sub-cont lah, peh dengar macam gempak je. dari riak muka Senior Engineer tu macam percaya. (Bos pegi oversea, bercuti :P) after tu tanya pasal esteem dengan autocad, aku jujur lah cakap aku ni lembab bab autocad dengan esteem. especially esteem. calculation tu mungkin boleh kowt. sebab dorang just tengok result math aku je. haha. dari PMR, SPM sampailah Matrix. Naseb baik, aku ni golongan tip-top math orang nya. after tu, dah lebih ke berborak. sampai adik beradik bagai. tinggal mana semua. santai lah sikit jiwa aku ni.

memang tak taruh harapan langsung since aku punya saingan ada pengalaman kerja.

sampai lah 22/12 pukul 11.15 pagi. baru je nak on laptop dan phone berbunyi. number tak kenal ni. Digi pulak tu. aku angkat:

Hello, I am Miss Wong for E.Charis Sdn Bhd. May I speak tu Miss Nurfarahana Binti Yaacob
Yes, speaking.
okay, what should I call you? Farah, is it okay?
Farah is okay. :)
Okay Farah, I just got back from holiday and I've been discussed with my Senior Engineer and my workers. You are accepted to work here! You may start working on 1st January of 2012. We give you RM1*** for a month. After 6 month we will increase the salary. ahh, you will bonded for two years. 
OMG!!! really.......
So, I really hope you may come on 1st January. Oh, wait a minute. Ist Januari hari apa eh? haha. I just told you without checking on calendar.
ahhh, hold on.( menjajau cari calendar) I am checking right now. Its on Sunday.
ahhh, sorry sorry. so, you will start on 2nd January okay.
okay.
you will receive your offer letter alongside a contract on that day. at first we want you to come and sign the letter first. but since its only 2 weeks more, we decided to hold it first. so I am anticipate that you to come and work with us soon. okay, Farah?
So, I dont need to come for second interview right?
yeah, just come and start work on 2nd January. If you have any question, you may call this number or office number, okay!
Okay, thank you so much Miss. 
dont let me down, okay. hahahaha.
yeah, yeah, I will come and join you soon!
okay, then... bye
bye!!

*speechless*

OMG!!!!! gila tak sangka!!!! tak tahu nak buat apa! Then I ran to my aunty's room. She was sewing his daughter school uniform. 
busu, kita dapat kerja!!!!!!
kat mana?
(both of us were jumping at that time.lol)
kat tempat yang kita interview haritu.
yang consultant tu keeee? tahniah, kak long!!!!
ahhh, busu. tak sangka sangat!!!
takpe, dah rezeki kau!!! tahniah!!!!pegi call mak...
(she was hugging me, and patted my shoulder. I wiped my tears. yeah, tears of joy)

no word can describe how I felt yesterday! yeah, called my mom and she sounds so happy. finally my parents worry disappear. Thanks Allah, for giving such a good opportunity to gain experiences there. Alhamdulillah. Hopefully this sustenance may hold my faith on you stronger. My worry finally ends. I am so grateful for this. its so unexpected. when I have started thinking to work at factory, tutty frutty and so on, You gave me this.

So, of course. Azam tahun baru aku melibatkan my first job as a Civil and Structure Engineer. So, gonna fill this final joy as a jobless with a great things. will sleep like a pig, cause I know, once I work soon, every thing will change drastically!

pen off. showering time!

3 comments:

~meon~ said...

congrate da dpt keje...murah rezeki....keje leklok.....gud luck

Unknown said...

thanx On. sangat tak sangka! training ngan TNB sampai bila?

~meon~ said...

alhamdulillah....rezeki ko kn...training smpi december 2012...1year